بسیاری از افراد و بیشتر نوجوان ها، فرق اینفلوئنسر ها با مدل ها را نمی دانند و با یکدیگر آن ها را اشتباه می گیرند.
بسیاری از افراد روزانه به ما پیام می دهند و میگویند میخواهند مانند یک شخص (مثلا شخص a) مدل بشوند!
پس از آن که متوجه می شویم شخص a کیست، می فهمیم که اصلا مدل نبوده است و فقط اینفلوئنسر بوده است.
بسیاری از افراد نیز وجود دارند که اینفلوئنسر هستند و به اشتباه خودشان را مدل می دانند!
دلیل این ابهام این بوده است که بسیاری از شغل ها مانند اینفلوئنسری، قبلا حتی وجود نداشته اند و به دلیل جدید بودنشان، مردم اطلاعاتی درباره آن ندارند.
مدل کیست؟
مدل کسی است که در حرفه مدلینگ فعالیت دارد! مدل در واقع شخصی حقیقی است که برای یک فرد و یا یک مجموعه که برند خاص یا محصول خاصی را دارد، استفاده می شود تا در بخش تبلیغات آن برند یا محصول خاص کمک کننده باشد.
این تبلیغات می تواند فشن شو ها یا حتی عکاسی های کامرشیال باشد.همچنین تبلیغات تلویزیونی نیز جزء تبلیغاتی است که در آن از مدل ها استفاده می شود.
اینفلئنسر کیست؟
اینفلوئنسر کسی است که در شبکه های مجازی مثل یوتیوب، فیس بوک، اینستاگرام و … دنبال کننده زیادی دارد.ویدئوها و عکس های اینفلوئنسرها معمولا به افراد زیادی نشان داده می شود و لایک زیادی میخورد.
اینفلوئنسر به معنای نفوذ کننده می باشد و اینفلوئنسرها روی بازه افراد زیادی نفوذ دارند.اینفلوئنسر ها هم می توانند کارهای تبلیغاتی انجام بدهند!به طور مثال ممکن است یک اینفلوئنسر یک محصول خاص را تبلیغ کند و از طریق تبلیغات او، آن محصول به فروش زیادی برسد.اما این موضوع به این معنا نیست که آن اینفلوئنسر، مدل شده است!
در واقع یک برند می تواند از یک اینفلوئنسر استفاده کند و محصولاتش را بفروشد.
نقش اینفلوئنسر ها در فروش محصول
اینفلوئنسر ها زمانی در فروش یک محصول تاثیرگذارند که مثلا یک اینفلوئنسر وجود داشته باشد (مثل عرفان علیرضایی) و در طرف مقابل برندی وجود داشته باشد!
در این حالت به دلیل بالا بودن تعداد دنبال کنندگان آن اینفلوئنسر، افراد زیادی آن محصول را مشاهده می کنند و از این طریق آن محصول خاص به فروش می رسد!
دسته بندی اینفلوئنسر ها
اینفلوئنسر ها نیز مانند مدل ها دسته بندی های مختلف دارند.مثلا در مقالات آموزش مدلینگ به شما گفتیم که مدل های تجاری و یا تبلیغاتی از دسته بندی های رایج مدلینگ هستند.
اینفلوئنسرها نیز از این قائده مستثنی نیستند.اینفلوئنسرهای غذا، اینفلوئنسر های مد و فشن، اینفلوئنسر های ورزشی و … از دسته بندی های رایج این رشته است.
فرق مدل ها و اینفلوئنسر ها
مدل ها باید استاندارد های خاص خود را داشته باشند.استاندارد هایی از جمله حالت صورت یا مدلینگ چهره که میتوانید توضیحات کامل مربوط به آن را در مدلینگ چهره چیست بخوانید.
همچنین استاندارد های بدنی و سایز های استاندارد بدنی که در مقاله مربوط به آن پرداخته ایم.قد و وزن مناسب مدلینگ هم که از خصوصیات و استاندارد های اولیه حضور در دنیای مدلیگ می باشد.
در صورتی که اینفلوئنسرها چنین ویژگی هایی ندارند.مدل ها به این دلیل چهارچوب دارند که باید با کارفرما ها در ارتباط باشند.برند های خاص در یک استاندارد خاص لباس های خاص طراحی می کنند که تنها به تن یک مدل کامل و بی نقص به نظر می رسد.
آیا مدل ها می توانند اینفلوئنسر شوند یا برعکس؟
این موضوع کاملا به استعداد ذاتی هر فرد بر خواهد گشت.در حالت کلی دیوار ها و مرزهای خیلی محکمی برای این کار وجود ندارد.ممکن است یک مدل در high fashion استعداد بیشتری داشته باشد و در عکاسی استعداد کمتر!
مدل ها می توانند افراد زیادی را به خودشان جذب کنند و بنابراین می توانند اینفلوئنسر نیز باشند.اما یک اینفلوئنسر تنها زمانی می تواند یک مدل باشد که استاندارد های بارز یک مدل را در خود به وجود بیاورد.
موارد خاص که مدل ها و اینفلوئنسر ها باهم مشترکند!
فرض کنید یک برند لباس مردانه میخواهد محصولات خود را به فروش برساند.برای این کار، قصد دارد از محمد رضا گلزار که یک بازیگر و اینفلوئنسر است استفاده نماید.
خب آن برند لباس مردانه خاص، باید هزینه هنگفتی به آقای گلزار بدهد تا در هر نوبت برایش تبلیغ انجام بدهد!بنابراین در اینجور موارد، برند لباس مردانه برای یک بار از محمدرضا گلزار استفاده می کند تا محصولش را بفروشد و در پارت ها و قسمت های بعدی فروش از مدل ها استفاده می کند.
در این حالت اگر آن برند به محمدرضا گلزار 10 میلیارد هزینه پرداخت کرده است، می تواند به یک مدل 100 میلیون پرداخت کند.البته این موضوع را هم در نظر داشته باشید که در این حالت بعد از تبلیغ محمدرضا گلزار، آن برند شناخته تر شده است و از هر نظر از این کار سود برده است.
چهره برند و فرق آن با یک مدل
چهره برند (face brand) شخصی است که ممکن است عکس او روی تمامی محصولات یک برند وجود داشته باشد و یا در تمامی تبلیغات مربوط به آن برند حضور داشته باشد.
مثلا چندی پیش از کریم باقری به عنوان چهره برند یک نوع خمیر دندان استفاده شده بود.همچنین مدل ها نیز می توانند چهره برند باشند.
مدل شوم یا اینفلوئنسر؟
این انتخاب را ممکن نیست کسی برای شما اتخاذ کند! شما بر اساس استعداد خودتان می توانید جذب یکی از این موارد شوید! ممکن است بگویید مثلا اینفلوئنسر شدن درآمد بیشتری دارد و من میخواهم در آن حضور داشته باشم!
صرفا درآمد نمی تواند راه پیشرفت و خوشحالی حین کار را برای شما به ارمغان بیاورد.در دنیای بازیگری اشخاصی وجود دارند که عاشق بازی کردن نقش های جدی هستند! ممکن است در نقش های کمدی پول بیشتری به آن بازیگر پرداخت شود اما به نفع او است که در نقش های جدی تمرکز بیشتری داشته باشد و روز به روز در آن بیشتر پیشرفت کند.
آیا یک مدل باید فالوور بالایی داشته باشد؟
در دنیای مدلینگ داشتن یا نداشتن فالوور مهم نیست! برخلاف اینفلوئنسری، مدل های بسیار مطرحی وجود دارند که فالوور زیادی ندارند اما درآمد های بسیار زیادی دارند.در کل یک مدل می تواند در شبکه های اجتماعی هیچ فعالیتی نداشته باشد اما همچنان یک مدل قدرتمند و معروف در کار خودش باشد.
3 دیدگاه دربارهٔ «فرق مدل ها با اینفلوئنسرها»
بسیار عالی
مرسی
سلام لایف استایل مدل ها تفاوت زیادی با اکثر اینفلوءنسرها داره و نظم و اصول حرف اولو میزنه.اینفلوءنسرها بجز عده محدودی از قانون خاصی درزندگی پیروی نمیکنن . جایگاه یک مدل واقعی خیلی بالاتر است از یک اینفلوئنسر..
اگر امکانش فراهمه در رابطه با رفتار حرفه ای عکاسان با مدل ها محترم و بلعکس توضیحات بیشتری ارایه بدید .باتشکر از شما