ورود / عضویت

علت گرسنگی‌های شبانه چیست؟

علت گرسنگی های شبانه

گاها افراد به اشتباه فکر می‌کنند که طبع شب سرد است!!! و اگر در شب که طبع هوا سرد است ما هم غذایی با طبع سرد بخوریم به دلیل ایجاد سرمای مضاعف در بدن خودمان پس احساس گرسنگی‌های شبانه به ما دست میدهد.

امثال چنین توصیفاتی دررابطه با گرسنگی های شبانه کاملا غیر علمی و تا حدودی هذیان گویی است. بنظر شما آیا معده ما چشم دارد که شب و روز را از هم تشخیص دهد؟ و یا اینکه معده ما ساعت کوکی در خود دارد که شب هنگام را به او یادآوردی کند؟؟؟

مسلما خیر؛ هیچ عضوی از بدن قادر به تشخیص ساعات شبانه روز نیست و علاوه بر آن هیچ عضوی از بدن توانایی تشخیص طبع سرد یا گرم شب و یا روز را ندارد. این مطلب که طبع شب سرد است خودش به تنهایی کلی حرف دارد؛ چرا که اگر ما بخواهیم چنین خرافاتی را به خود بقبولانیم باید گرما 56 درجه شب‌های تابستانی بوشهر و اهواز و سایر شهرهای ساحلی را نادیده بگیریم. پس دوست عزیز من خواهشا و لطفا به این قبیل مطالب اهمیت ندهید و در ادامه این مقاله با ما باشید تا به شما بگوییم چرا و به چه دلیل شما گاها در شب احساس گرسنگی‌های پیاپی دارید؟

چرا شبا همش گشنم میشه؟!
چرا شبا همش گشنم میشه؟!

جلوگیری از گرسنگی های شبانه با غذاهای کم کالری و پر حجم!

قبل از پاسخ دادن به علت گرسنگی‌های شبانه باید یه نکته را یادآور شویم و آن این است که اگر بطور کلی خواهان این هستید که در طی کل 24 ساعت شبانه روز گرسنگی‌های یکهویی و دل ضعفه به سراغ شما نیاید می‌بایست غذاهایی با حجم بالا و کالری کم بخورید. به زبان دیگر شما باید تلاشتان در جهت افزایش ارزش غذایی موادی باشد که مصرف می‌کنید و در عین حال از کالری مواد مصرفی کم کنید. ممکن است ترکیب یک لیوان معجون عسل و ارده شیره برابر و مساوی با خوردن دو بشقاب پر از غذاهایی با حجم و ارزش غذایی بالا ولی کالری کم باشد. آنچه شما در ازا خوردن یک لیوان معجون به بدن می‌رسانید مقدار زیادی کالری است که ممکن است گاها شما را سیر نکند!!

خیلی ازافراد فکر می‌کنند با کم کردن حجم غذا و خوردن وعده‌هایی در حجم کوچکتر می‌توانند به وزن ایده‌آل خود برسند در صورتیکه کاملا در اشتباه هستند. راه درست رسیدن به وزن دلخواهتان خوردن حجم مناسبی از غذا و تلاش در جهت کاهش کالری غذاهای مصرفی روزانه است.

اما واقعا دلیل گرسنگی‌های شبانه چیست؟؟

می‌رسیم به بحث اصلی خودمان  یعنی علت ایجاد احساس گرسنگی‌های پیاپی شبانه. در واقع علت اصلی این امر گرسنگی کشیدن در طی روز است. افرادی که در شب دچار احساس گرسنگی شدید و مفرط می‌شوند دقیقا همان افرادی هستند که در غالب موارد به دنبال کاهش وزن و امتحان انواع رژیم‌های غذایی سفت و سخت هستند. برای مثال در ابتدای روز که بدن برای شروع فعالیت‌هایش نیاز به یک منبع انرژی خوب دارد به دلیل آنکه تازه از خواب بیدار شده‌اند و احساس سرحالی دارند به اشتباه فکر می‌کند گشنه نیستند پس نباید غذا یا وعده صبحانه خوبی بخورند. این افراد به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند :

شاید دوست داشته باشید این مطلب را هم دنبال کنید :

بهترین راه درمان منافذ باز پوست و پوست های پرتقالی

دسته اول

دسته اول افرادی هستندکه از همان ابتدا غذا نمی‌خورند و از ابتدای روز به خود سخت می‌گیرند و تصمیم بر این دارند که در ادامه طول روز نیز چیزی نخورند و یا اینکه نهایتا یک وعده بی‌کیفیت و کم می‌خورند.

این افراد تا وعده نهار به خوبی خود را کنترل می‌کنند و در وعده نهار نیز به همین منوال کم غذا خوردن و یا اصلا غذا نخوردن خود ادامه می‌دهند. مثلا ممکن است بجای یک وعده کامل از نهار یک بشقاب سالاد بخورند و یا هر غذای آماده و ساده دیگر. در واقع موضوع اصلی این است که چنین افرادی انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را به بدن خود نمی‌رسانند لذا بدن بطور ناگهانی دچار افت قند و احساس گرسنگی شدید می‌شود که این احساس از بعد از ظهر در این افراد پیدا می‌شود.

لذا جهت رفع گرسنگی با نظر به اینکه در طول روزی که گذشت ما هیچ نخوردیم پس در عصر یه وعده پر کالری مصرف می‌کنند. اکثرا یک میانه به ظاهر ساده مثل کیک و چایی خود به تنهایی از یک وعده کامل نهار بیشتر کالری دارد!

شاید دوست داشته باشید این مطلب را نیز دنبال کنید

درمان قطعی و خانگی ریزش مو با آب پیاز

بله کالری جانک فودها بسیار بسیار بیشتر از ظاهر گول زننده آنهاست. در ادامه فرد با خوردن حجم کمی از جانک و یا به اصطلاح عامیانه میان وعده سبک سعی در رفع گرسنگی خود دارند. در نتیجه کالری زیادی را به بدن وارد می‌کنند. این کالری در مدت زمان بسیار کوتاهی سبب افزایش ناگهانی قند خون می‌شوند و فرد احساس سیری می‌کند ولی این احساس برای مدت بسیار کوتاهی برقرار است در نتیجه پس گذشت نیم ساعت فرد دوباره احساس گرسنگی می‌کند و مجبور می‌شود اینبار یک وعده خیلی بزرگتر بخورد.

تمامی این اتفاقات به این دلیل است که در زمان مناسب حجم کافی از غذای مناسب را با کالری مورد نیاز مصرف نکرده است، نهایتا در پایان شب معده و سایر ارگان‌های مربوط به آن تمامی انرژی خودرا صرف این می‌کنند که پیغام عصبی صادر کرده و احساس گرسنگی را در بدن ایجاد کنند. چرا که واقعا انرژی لازم را ندارند و این احساس شدید به انرژی سبب ایجاد گرسنگی‌های شبانه می‌شود.

حداقل یک بار به این فکر کرده اید که مدل شوید درست است؟!مطلب زیر را دنبال کنید.

همه چیز درباره قد و وزن مناسب برای مدل شدن خانم ها و آقایان

دسته دوم

دسته دوم افرادی هستند که سرکار می‌روند و خیلی کار دارند و وقت کافی برای خوردن صبحانه با حجم مناسب و کالری کم ندارند، لذا صبحانه خوبی نمی‌خورند. در نتیجه خیلی هول هولکی یک وعده کوچک غذایی و بی‌ارزش می‌خورد که از لحاظ کالری دو برابر یک صبحانه کامل کالری دارد ولی معده را پر نمی‌کند و فرد دوباره سریعا احساس گرسنگی می‌کند. در ادامه همین منوال غذا خوردن را نیز برای نهار در پیش می‌گیرند یعنی یک وعده بی‌ارزش غذایی را به عنوان نهار میل می‌کنند.

نهایتا این دو دسته افراد به طور کلی غذاهایی با ارزش غذایی کم و کالری بالا مصرف می‌کنند و سب رفع گرسنگی در لحظه شده اما انرژی لازم را به بدن نمی‌رساند و بدن دوباره احساس گرسنگی می‌کند. نهایتا در شب این احساس گرسنگی پیاپی شده و شدت می‌گیرد و فرد دیگر قادر به تحمل شرایط موجود نیست در نتیجه مجبور می‌شود یک وعده سنگین در شب مصرف کند.

گرسنگی های شبانه از بین می رود اگر…

اگر شما در طول روز یک برنامه غذایی دقیق و منظم داشته باشید و طبق آن برنامه غذا بخورید مطمعن باشید هم در شب احساس گرسنگی نخواهید کرد و هم اینکه به وزن ایده‌آل خودتان خواهید رسید. یادتان باشد نخوردن راه حل لاغر شدن و کاهش وزن نیست بلکه اصولی خوردن راه صحیح و علمی کاهش وزن و رسیدن به اندام دلخواهتان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *