ورود / عضویت

آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟

آیا بدنسازی باعث کوتاه  شدن قد می شود؟ معمولا به نوجوان ها گفته می شود که باشگاه نروند یا وزنه نزنند که باعث کوتاه شدن قد می شود. به آن ها گفته می شود که نمی توانی رشد کنی ، بدنسازی کار کردن جلو رشد بدن را می گیرد و به جای آن بسکتبال بازی کن تا قدت بلند تر بشود و بتوانی رشد کنی ! دلیل اصلی این دست صحبت ها که به نوجوان ها گفته می شود این است که با خودشان می گویند که وزنه به بدن فشار می آورد و مانع رشد بدن می شود و معمولا هم وزنه بردار ها را مثال میزنند که نتیجه صحبت معمولا این است که به جای بدنسازی بسکتبال بازی کن ! چرا؟ زیرا در بازی بسکتبال مجبوری بپری و پرش باعث قد بلندتر شدن می شود !

این دلیل واقعا جالب است که قد بدن با کش آمدن بلند شود البته در دنیای تام وجری این قضیه واقعیت دارد !

بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود یا کوتاه قد ها وارد بدنسازی شده اند؟!

 قضیه کوتاه بودن قد بدنسازها مثل این است که اول مرغ بوجود آمده بعد تخم مرغ یا اول تخم مرغ بوجود آمده بعد مرغ ؟! به این قضیه کاملا برعکس نگاه می کنند که با انجام بدنسازی  قد کوتاه شده اما در اصل این گونه نیست ، افرادی که قد کوتاهی دارند به سمت وزنه برداری رفته اند زیرا در انجام این کار موفق تر هستند .

امروزه هر کسی که حداقل مدرک دیپلم داشته باشد در فیزیک 1 دبیرستان قانون کار را یاد گرفته و بلد هست .

کار = نیرو ضربدر جابه جایی

بیشتر بخوانید: تاثیر عجیب و غریب خود ارضایی و رابطه جنسی در بدنسازی

مقایسه دو فرد قد بلند و قد کوتاه در بدنسازی و بسکتبال!

کوتاهی قد در بدنسازی
کوتاهی قد در بدنسازی

دو فرد را در نظر بگیرید یکی 2 متر قد دارد ودیگری 1.50 متر، یکی بلند و یکی کوتاه هر دو می خواهند یک وزنه را به بالا سر ببرند و وزنه ثابت است .فردی که قد بلند تری دارد برای بلند کردن وزنه از زمین تا بالای سر خود جا به جایی بیشتری نسبت به فرد قد کوتاه تر دارد .قانون ها و مطالبی که در کتاب های درسی  یاد گرفته ایم  بلاخره جایی در زندگی باید کارایی داشته باشد و با کمی تفکر ، قابل فهم است که فرد قد بلند تر برای بلند کردن آن وزنه باید کار بیشتری نسبت به فرد قد کوتاه تر انجام بدهد و همین کار بیشتر مساوی است با بکار بردن بیشتر انرژی و اینکار برایش سخت تر است .

ولی کسی که قد کوتاه تری دارد ، در وزنه برداری موفق تر است همینطور آن بسکتبالیت باید پرش داشته باشد تا به تور برسد تا بتواند توپ را داخل سبد قرار دهد و کسی که قد کوتاهی دارد برای اینکه دستش به تور برسد باید بیشتر پرش داشته باشد ، بیشتر انرژی مصرف کند و کار بیشتری نسبت به فردی که قد بلند تری دارد انجام بدهد .

به همین دلیل است که کسی که قد کوتاهی دارد در رشته هایی مانند وزنه برداری موفق تر است  و کسی که قد بلندی دارد در رشته هایی مانند بسکتبال موفق تراست زیرا برایشان راحت تر است . یک فرد قد کوتاه اگر نیرو مساوی با یک فرد قد بلند در بسکتبال را در بدنسازی بگذارد وزنه بیشتری می تواند جابه جا کند و رکورد بهتری می تواند داشته باشد و در بدنسازی موفق تر می شود .این دلیل اصلی کسانی که قد کوتاهی دارند و به سراغ  ورزش هایی مانند بدنسازی می روند ، این است که موفق تر هستند و کسانی  که قد بلندی دارند و سراغ ورزش هایی مانند والیبال و بسکتبال می روند هم این است که ، موفق تر هستند .

حتما بخوانید : فرق فیتنس و بدنسازی چیست؟

آیا فقط در بدنسازی فشار وجود دارد؟

از طرف دیگر دلیل جالب دیگری که می آورند این است که اگر وزنه برداری بکنند به بدن فشار وارد شده و قد کوتاه می شود یعنی آن بسکتبالیست که  پرش انجام می دهد، هنگام فرود به زمین فرود بیاید به بدنش فشار وارد نمی شود ؟

فشار در بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟
فشار در بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟

آیا بدنسازی باعث کوتاهی قد می شود؟ .واقعااااا؟؟

بالا بردن وزنه در بدنسازی هم ارز یک پرش در بسکتبال

شما به عنوان یک بسکتبالیست هنگامی که می پرید  و بدن کشیده می شود، وقتی به زمین برخورد می کنید ، وزنی که در بالا تنه  دارید 70 یا 80 کیلو به زانوها فشار وارد کرده پرس می کند ، این نیرو بر روی ستون فقرات مهره ها پرس می شود پس هیچ فرقی با بالای سربردن یک وزنه 70 – 80 کیلویی ندارد هر دو به یک اندازه فشار وارد می کند .

اگر قرار باشد پریدن قد انسان را بلند تر بکند ، قد ماریو از همه منو شما بلند تر بود. همانطور که گفتم این دلیل ها به درد کارتون تام و جری و انیمیشن ها می خورد .اما در واقعیت هر فعالیت ورزشی و به مفاصل و استخوان ها فشار وارد می کنه چه پرش داشته باشه چه نداشته باشه و چه وزنه برداری باشه یا نه .

بدنساز ها دقت کنند : آیا شام برنج بخورم چاق می شوم؟

اما از دید علمی چه موضوعی می تواند باعث کوتاهی قد شود؟

در بدن ما داخل استخوان های دست ، پا و بقیه استخوان های طولی یکسری صفحات رشدی وجود دارد ؛ این صفحات رشدی از جنس استخوان نیست جنس غضروفی مانند دارد نرم هستند و برای همین است که در دوران رشد قبل از سفت شدن این صفحات ، رشد طول استخوان های ما بیشتر است . از دید علمی اگر هر اتفاقی برای این صفحات رشدی بوجود بیاید مثل شکستن و تَرَک برداشتن و از اینجور اتفاق ها می تواند جلوی رشد قدی گرفته بشود .

پس اگر شما فعالیتی انجام دهید چه ورزشی چه غیر ورزشی و به صفحات رشتی آسیب وارد بشود می تواند جلوی رشد قدتان گرفته بشود .

چرات شب ها انقدر گشنم میشه؟؟؟

در بدنسازی و بسکتبال چه حرکاتی باعث آسیب های منجر به توقف رشد قد شود؟

برگردیم به دو ورزشی که در این مطلب زیاد بکار برده شد 1- بدنسازی 2- بسکتبال

در بدنسازی چه حرکاتی می تواند به صفحات رشدی آسیب وارد کند ؟

حرکت اسکوات، حرکت پرس سینه، جلو بازو، اما اگر دقت کنید آسیب های رشته بدنسازی خیلی خیلی خیلی کمتراز رشته هایی مانند فوتبال است.

بی شک در رشته های رقابتی مثل فوتبال و بسکتبال شما دچار آسیب دیدگی می شوید . حتی در اسکی هم احتمال اینکه دست یا پایتان شکسته بشود از آسیب دیدگی در بدنسازی

 بیشتر است . اگر بیشتر دقت کنید وزنه زدن برای نوجوان ها بسیار امن تر از ورزش های دیگر است .

نحوه وزنه زدن در بدنسازی چقدر مهم است؟

وزنه زدن برای جوان ها و نوجوان ها مفید است اما نحوه انجام آن بسیارمهم تر است. یک نوجوان یا یک جوان حتی یک بچه تحت نظر یه مربی درست تمرین کند که هدف آن مربی آموختن آن حرکات به او باشد و اینکه بتواند سیستم عصب عضلانی را درگیر کند و اینکه بتواند نحوه درست انجام دادن حرکت را به او آموزش بدهد که بعد ها که بالغ شد بتواند فرم درست حرکت را بزند ، خیلی هم می تواند خوب باشد .

اما اگه یه نوجوان بخواهد برای عضله سازی به باشگاه برود و سنگین کار کند می تواند باعث آسیب دیدگی بشود .

اما در حال حاضر خیلی از افراد و بعضی اوقات حتی پزشکان و . . . باز هم می گویند که نوجوان جوان وزنه نزن ؛ و اما ریشه این حرف از کجا امده است ؟

نحوه وزنه زدن در بدنسازی و کوتاهی قد
نحوه وزنه زدن در بدنسازی و کوتاهی قد

ریشه حرف ها راجع به وزنه نزدن نوجوان ها از کجا آمده است؟

در حقیقت به افرادی که سن کمی دارند مانند یک پسر 12 ساله می گویند که به باشگاه نروند و اما چرا ؟ زیرا این کار برای یک پسر در چنین سنی کار بیهوده ای است. چرا بیهوده است ؟ هدف از رفتن به باشگاه وزنه زدن و بدنسازی انجام دادن، عضله سازی است .

برای عضله سازی ، بدن علاوه بر پروتئین و غذا به هورمون ها نیز، نیاز دارد که عمده ترین هورمون ، هورمون تستسترون است .

هورمون تستسترون در نوجوان ها هنوز به حد کافی نرسیده است!

هورمون تستسترون در نوجوان 12 ساله هنوز به حدی وجود ندارد که بتواند عضله سازی کند و این هورمون ها بعد از دوران بلوغ شروع به فعالیت می کنند و آن صفات مردانه ای که در حال بوجود آمدن است ، به خاطر همان هورمون تستسترون است که کم کم ترشح می شود و از آن زمان به بعد آن جوان و نوجوانی که به باشگاه می رود آن زمانی که می گذارد ، انرژی که مصرف می کند ، و زوری که می زند می تواند نتیجه ای هم داشته باشد .

بدون وجود هورمون تستسترون در بدن نوجوان 12 ساله که به باشگاه برود هر چقدر که زور بزند و وقت بگذارد و انرژی مصرف کند ، عضله سازی نمی شود و زمانش را هدر داده و به جای این بهتراست که روی انعطاف بدنش کار کند که تواناییش را دارد . منبع و ریشه آن حرف همین است ولی امروزه به قد و وزن هم ربط داده می شود که هیچ ربطی هم به یکدیگر ندارند !یکسری اطلاعات وجود دارد که از نسل به نسل بعدی انتقال داده می شود و مردم هم کورکورانه پیروی می کنند حتی نمی دانند این قضیه به چه دلیلی بوده است؟

توصیه امین قسمتی به نوجوان ها برای ورود به بدنسازی

موضوع اصلی این است که اگر شما به سن بلوغ نرسیدید برای شما باشگاه رفتن ، عضله سازی و حجم گرفتن درست نیست و بهتر است که برای استعداد های دیگر و مهارت های دیگر تلاش کنید و  وقت بزارید.اما باز هم  اگر می خواهید باشگاه بروید برای یاد گرفتن اصولی حرکات بروید که چند وقت بعد که به سن بلوغ رسیدید و مقدار تستسترون افزایش یافت و فرم صحیح حرکات در بدنتان جا افتاده باشد و بتوانین راحت تر اجرا کنید و از تجربه درست انجام  دادن حرکات بتوانید بهترین استفاده را بکنید .

در کل اگر آسیبی به بدنتان وارد نشود ، هر رشته ای حتی بدنسازیمی تواند بسیار خوب و مفید باشد.  

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا