ورود / عضویت

باور غلط در رابطه با خوردن برنج برای شام

آیا خوردن برنج در شب باعث چاقی می شود؟

این باور غلطی که می‌گویند شب‌ها برنج یا نان و یا اصلا شام نخورید یک باور بی‌اساس و اشتباه است.  دلیل چاقی شما خوردن برنج در شب یا نان و یا هر چیز دیگری که به عنوان شام میل می‌کنید نیست. این موضوع بارها  توسط متخصصین تاکید شده است که چیزی که سبب چاقی شما می‌شود نان، برنج، غلات و یا چربی نیست؛ بلکه کالری است.

کمی بیشتر راجع به عملکرد کالری در بدن به زبان ساده

بدن ما مقداری کالری نیاز دارد. با توجه به بدن هر فرد مقدار کالری مورد نیاز برای هر بدن متفاوت است. کالری نیاز بدن است؛ ما برای انجام کارها، فعالیت‌های روزمره، زنده ماندن و… به کالری نیاز داریم ولی اگر شما بیشتر از حد نیاز بدن خودتان کالری مصرف کنید به طبع آن کالری اضافی در بدن ذخیره می‌شود و اگر کمتر از حد نیاز مصرف کنید باعث سوخت و ساز ذخایر بدن شما می‌شود. دلیل اصلی چاقی بیشتر افراد این است که بیش از حد نیاز بدن خود غذا می‌خورند. اما آیا بدن ما خود به تنهایی توانایی تشخیص حد نیاز و مطلوب موارد را دارد؟ مسلما ندارد و این ما هستیم که تعیین می کنیم چه مقدار مواد به بدن خود وارد کنیم.

کالری شامل چه چیزهایی می شود

کارکرد بدن ما به زبان ساده

اگر ما سیستم بدن را به صورت خیلی ساده درنظر بگیریم می‌توانیم به نتایج مطلوبی دست پیدا کنیم. در اینجا دو حالت پیش می‌آید: حالت اول اینکه وقتی غذا می‌خوریم بدن انرژی را ذخیره می‌کند و حالت دوم اینکه ما یا غذا نمی‌خوریم و یا کمتر از حد نیاز غذا می‌خوریم و بدن انرژی را مصرف می‌کند. تمامی این مسائل ریشه در زندگی و سیستم بدنی انسان‌های نخستین و اجداد پیشین ما دارد. در عصر نخستین مردمان برای بدست آوردن غذا تقلای فیزیکی زیادی می‌کردند و حتی ممکن بود چندین روز بدون هیچ شکاری بمانند در نتیجه در طی آن روزها بدن از ذخایر قبلی خود استفاده می‌کرد.

این مطلب آموزشی جهت بهبود شماست، اگر علاقه مند هستید از موهایتان نیز بهتر مراقبت کنید، مطلب زیر برای شما نوشته شده است!

تقویت موی سر با آب پیاز + درمان خانگی ریزش مو

تا به امروز بدن ما به چنین مکانیسمی عادت کرده است . دانشمندان این چنین رفتارها و عملکردهایی را که از عصر سنگی و حجر در انسان‌ها به جا مانده‌اند حافظه ژنتیکی گویند. در نتیجه بر اساس این حافظه ژنتیکی که تا به امروز در ژن انسان باقی‌مانده است سیستم بدن همه‌ی ما انسان‌ها بدین صورت عمل می‌کند. یعنی زمانیکه در حال دریافت انرژی است آن چه را لازم دارد برمی‌دارد و مابقی را ذخیره می‌کند؛ این ذخیره در مواقع ضروری به مصرف می‌رسد  و بدن آن هنگام که احساس نیاز به انرژی می‌کند شروع به سوختن ذخایر انرژی می‌کند.

افرادی که فکر می‌کنند به دلیل فعالیت‌های روزانه غذایی که می‌خوریم حتما می‌ سوزد در نتیجه باید نان یا برنج را از سیستم غذایی شبانه حذف ‌کنند یک باور کاملا غلط را در پیش گرفته‌اند. در صورتیکه ممکن است آن فرد در طی روز خیلی بیشتر از حد نیاز بدن خود غذا بخورد و با اینکه فعالیت‌های روزانه وی زیاد است اما به دلیل مصرف بیش از اندازه کالری چاق شود.

آیا اگر شام برنج بخورم می توانم لاغر شوم؟

بین 60 تا 70 درصد گاها 75 درصد انرژی که بدن می‌سوزاند صرف فعالیت‌های حیاتی بدن می‌شود یعنی حدود 70 درصد کل کالری صرف زنده ماندن ما می‌شود! فعالیت‌های روزانه بین 20 تا 40 درصد کل انرژی را شامل می‌شوند.

پس به دلیل اینکه تمام ارگان‌های بدن در تمام ساعات شبانه روز در حال فعالیت هستند، ما شب ها هم به انرژی نیاز داریم در نتیجه برای لاغر شدن و خوشتیپ شدن مهم این نیست در چه وعده‌ای از شبانه روز شما برنج میل می‌کنید مهم این است که شما چه مقدار انرژی یا کالری به بدن می‌رسانید. طبیعتا اگر بیش از حد نیاز بخورید در اکثر موارد چاق می‌شوید.

آیا برنج چاق کننده است؟

شما با دانستن کلیات مواردی پیرامون چاقی یا لاغری می‌توانید راه بدست آوردن اندام دلخواهتان را پیدا کنید. البته شاید در نگاه اول کمی غیر واقع بینانه به نظر بیاید که مگر می‌شود شام برنج خورد و لاغر شد؟ بله می‌شود. با احتساب کالری مورد نیاز بدن خودتان. در نتیجه همه‌ی مشکلات شما در رابطه با چاق شدن فقط و فقط به یک دلیل است آن هم پرخوری است.

اگر بدانید علت گرسنگی های شبانتان چیست، می توانید بهتر عمل کنید و لاغرتر شوید!

علت گرسنگی های شبانه چیست؟ چطور آن را مهار کنم؟

زمان غذا خوردن برای چه کسانی مهم است؟

نکته بسیار مهم که باید در اینجا ذکر شود این است که شما باید به صورت مداوم و کارآمد و مفید غذا بخورید. برای مثال اصلا صحیح و عاقلانه نیست که شما در طی روز هیچ غذایی نخورید و بعد در شب یک مرتبه به اندازه تمام وعده‌های یک شبانه روز یکجا غذا بخورید. دلیل منفی بودن این امر این است که ما وقتی به صورت مداوم و در لحظه غذا می‌خوریم بدن نیز در همان لحظه‌ای که احساس نیاز به انرژی کرده است سوخت خود را بدست می‌آورد. زیرا بدن به صورت مداوم و پیوسته انرژی را می‌سوزاند و نه یکجا و یهویی!  

همچنین شما در طول روز به یک منبع سوخت نیاز دارید زیرا اکثر انسان‌ها بیشتر فعالیت‌هایشان را طی روز انجام می‌دهند بنابراین توصیه می‌شود در طول روز غذا بخورید حتی چندین وعده تا انرژی در طول روز برای بدن تامین شود. اما دلیل اینکه گاها شنیده می‌شود در شب کمتر غذا یا برنج بخورید به این خاطر است که در اکثر مواقع بخش زیادی از شب وقت استراحت است در نتیجه بدن انرژی کمتری نیاز دارد پس نیازی نیست به همان اندازه روز به بدنمان سوخت و انرژی برسانیم.

زمان غذا خوردن مهم است نه برنج خوردن

با تمام این تفاسیر نتیجه می‌گیریم بدن باید طی شب نیز انرژی دریافت کند تا بتواند در طول روز انرژی کافی برای انجام کارهایش را داشته باشد و همینطور در طی خواب شبانه نیز انرژی کافی برای بازسازی بخش‌های مختلف خود داشته باشد. اگر مایل هستید شام سبک بخورید اشکالی ندارد ولی شام شما باید حاوی مقادیر مشخص و لازم فیبر، پروتئین، ویتامین، کربوهیدرات و… باشد. تنظیم این مقادیر از مواد مختلف بستگی به خودتان، سیستم کاری بدن شما و… دارد.

آیا می دانید پوست پرتقالی چیست؟ آیا پوست شما مدام چرب است؟

بهترین راه درمان منافذ باز پوست یا پوست های پرتقالی

در بهترین حالت غذای شما باید حاوی مقادیر بالای فیبر، متوسط پروئتین، باشد و مقدار کمی نیز کربوهیدرات و چربی را نیز شامل شود. نکته جالب توجه این است که مخلوط فیبر و پروتئین سبب کاهش سرعت جذب چربی و کربوهیدرات می‌شود و این خیلی به نفع شما است. همچنین توصیه می‌شود مواد غذایی قندی و موادی که سریع جذب می‌شوند را تا انجایی که امکان دارد مصرف نکنید چرا که بدن در حین استراحت و خواب آهسته آهسته ریکاوری می‌شود در نتیجه آهسته آهسته به انرژی و کالری نیاز پیدا می‌کند و اگر موادی که مصرف شده‌اند سریع جذب شوند پس بدن مجبور می‌شود کربوهیدرات‌ها و چربی به عنوان منبع انرژی ذخیره کند.

1 دیدگاه دربارهٔ «باور غلط در رابطه با خوردن برنج برای شام»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *