ورود / عضویت

تفاوت فیتنس و بدن سازی در چیست؟

تفاوت فیتنس و بدنسازی چیست؟

آیا باید در ابتدا بدنسازی کرد و بعد به سراغ فیتنس رفت؟ آیا مربی بدن سازی و  فیتنس متفاوت هستند؟ آیا مربی بدن سازی می تواند مربی فیتنس هم باشد؟ از این دست قبیل سوالات عمده سوالاتی هستند که اکثر افراد علاقه‌مند به این دو رشته و یا سایر رشته های مربوطه از خود و یا مربی های خود می پرسند. ما سعی داریم تا در این مقاله به طور واضح تفاوت بین بدن سازی، بادی بیلدینگ، فیتنس، بادی کلاسیک، بادی فیزیک و… را برای شما عزیزان شفاف سازی کنیم.

بدن سازی چیست؟

بدن‌سازی در واقع یک واژه کلی است که شامل یک مفهوم بسیار گسترده می شود. مفهومی تحت عنوان “ساختن بدن”.

اگر شما در طی انجام فعالیت‌های بدن سازی هدف و مقصود خاصی را دنبال می‌کنید به یکی از رشته‌های شاخه بدن‌سازی و یا یک ورزش تخصصی دیگر وارد شده و به طور تخصصی در آن رشته ورزشی مورد هدف بدن‌سازی را دنبال می‌کنید؛ برای مثال فیتنس، بادی کلاسیک، فوتبال، والیبال و…

بدنسازی چیست؟
بدنسازی چیست؟

در واقع هر کسی که به باشگاه می‌ رود ممکن است تمرینات بدنسازی را دنبال کند ولی اگر ورزشکار بر اساس اهداف خاصی بدن‌سازی را دنبال می‌کند در جهت آن رشته مورد نظر از جمله فیتنس حرکت می‌کند. یعنی علاوه بر ساختن بدن که مفهوم اصلی بدن‌سازی می‌باشد ورزشکار یک سری تکنیک‌ها و روش‌ها و یا حرکات را انجام می‌دهد تا در رشته فیتنس موفق شود. پس تفاوت بین بدن‌سازی و فیتنس در اینجا مشخص می‌شود که بدن‌سازی مفهومی عام و گسترده از فیتنس است. بنا به هدف، علاقه و سایر تصمیمات شخصی هر فردی می‌تواند تصمیم بگیرد بدن سازی را در چه مسیری و برای چه کاری و یا چه هدفی دنبال کند. به طور مثال یک فوتبالیست که به باشگاه بدن‌سازی می‌ورد هدفی در جهت تقویت و ساخت بدن برای انجام حرکات ورزشی فوتبال است؛ پاهای قوی تر، سرعت و عکس العمل بالاتر، افزایش استقامت بدنی و… .

این مطلب رو بخونید تا باور های غلط درباره رابطه جنسی و تاثیر اون توی بدنسازی رو بدونید!

همه‌ی حرکات ورزشی در جهت پیشرفت فرد مذکور در رشته‌ی فوتبال صورت می‌گیرد؛ در نتیجه شخص ورزش بدن سازی را به منظور موفقیت در ورزش فوتبال انجام می‌دهد.

اگر شما رزمی کار هستید به احتمال خیلی زیاد هدف شما از رفتن به باشگاه و انجام حرکات و تکنیک‌های بدن سازی در اکثر موارد در راستای افزایش قدرت ضربه و … است. حتی ممکن است شما هدف ورزشی خاصی از انجام فعالیت‌های بدن سازی دنبال نکنید و هدف شما صرفا جلوگیری از تحلیل ماهیچه‌های بدنتان و افزایش قدرت و استقامت بدنی برای انجام کارهای روزمره خودتان باشد.

نتیجه می‌گیریم که هدف فرد از انجام حرکات بدن‌سازی رشته یا تخصص ورزشی او را مشخص می‌کند. لذا همه بدن‌سازی می‌کنند ولی همه فیتنس یا بادی کلاسیک و… کار نمی‌کنند، به زبان ساده همه در یک جهت بدن سازی نمی‌کنند.

رشته بادی بیلدینگ چیست و چه تفاوتی با فیتنس دارد؟

هدف اصلی فردی که در رشته بادی بیلدینگ فعالیت می‌کند به زبان ساده ” پرورش اندام” است. برای مثال افزایش حجم بیشتر در رشته تخصصی بادی بیلدینگ مد نظر ورزشکار است. تفاوت بادی کلاسیک و بادی بیلدینگ در این است که در بادی کلاسیک علاوه بر افزایش حجم فرد خواستار حجیم کردن و بزرگ کردن بالا تنه نسبت به پایین تنه است. یا به طور مثال تفاوتی که در بادی فیزیک مشهود است این است که فرد ورزشکار خواستار افزایش عرض شانه نسبت به کمر است. اما خود فیتنس چیست؟

حتما بخونید! آیا اگر برای شام برنج بخوریم چاق می شویم؟

فیتنس چیست و چه ویژگی‌هایی دارد؟

فیتنس یک رشته ورزشی مجزا محسوب می شود. اگر بخواهیم فیتنس را به زبان فارسی معادل سازی کنیم باید بگوییم “تناسب اندام”. یعنی از لحاظ ظاهری بدنی خوش فرم، خوش هیکل و با اجزایی متناسب با هم و متناسب داشته باشیم. در فیتنس ویژگی‌های بدنی و پارامترهای سلامتی را به طور متعادل باید رعایت کرد. اگر بخواهیم مثالی در این رابطه بگوییم فردی که سرحال و خوشتیپ و خوشحال است و به طور کلی اندامی متناسب دارد شامل فیتنس شده است.

هر ساله در کشورهای مختلف رقابت در فیتنس طی مسابقات مختلفی و با معیارسنجی‌های متفاوتی برگزار می‌شود و به طور مداوم طرفداران زیادی به جمع افراد حاضر در این رشته ورزشی روی می‌آورند.

پس نتیجه می‌گیریم که اگر فردی تناسب اندام را به طور کلی داشته باشد پس فیت است! یعنی اجزای بدن او باهم همخوانی و تناسب دارد.

آیا می دونید یکی از بهترین مکمل ها برای بدنسازی چیه؟!

تفاوت اصلی فیتنس و بادی بیلدینگ در چیست؟

در فیتنس علاوه بر اندام یک سری پارامترهای دیگر نیز هستند که باید رعایت شوند. برای مثال: تقویت سیستم قلبی عروقی، افزایش انعطاف پذیری، افزایش و تقویت عملکرد. تمامی این موارد و پارامترها به علاوه یک سری پارامترهای دیگر همگی زمان‌بر هستند و شما یه روزه به نتیجه نمی‌رسید. اما در اینجا اگر شما فقط بدن سازی را هدف قرار دهید یعنی شما فقط یک پارامتر و یا یک معیار را تحت عنوان و مفهوم ” افزایش حجم” مد نظر قرار داده و باقی پارامترها را نادیده گرفته‌اید. در این حالت شما بادی بیلدینگ را دنبال می‌کنید. حال اگر شخص بدنساز سیستم قلبی و عروقی را به مثابه فرد فیتنس کار تقویت نکند باز هم مشکلی در رشته ورزشی خود پیدا نمی‌کند اما شخصی که فیتنس کار می‌کند باید مدت زمان انجام یک سری از پروسه‌های ورزشی را که برای افزایش حجم بوده کم کند و از طرفی آن را صرف تقویت سیستم قلبی و عروقی خود کند.

بدنسازی با فیتنس چه فرقی داره؟
بدنسازی با فیتنس چه فرقی داره؟

پس اگر ما همه جوانب ذکر شده در بالا را همزمان مد نظر قرار دهیم یعنی فیتنس کار می‌کنیم ولی اگر فقط یک مقوله آن هم افزایش حجم را مد نظر قرار دهیم یعنی بادی بیلدینگ کار می‌کنیم. به طور کلی تفاوت بین بادی بیلدینگ، بدن‌سازی، فیتنس، بادی کلاسیک، بادی فیزیک و… در طی تمرین‌های ورزشی است که فرد آن‌ها را در باشگاه پیاده می‌کند.

پس برنامه‌ای که مربی برای شما تدوین می‌کند خیلی زیاد به سلیقه‌ی شخصی خود ورزشکار و مربی بستگی دارد و مهارت‌های مربی در تمیز دادن یک سری حرکات خاص نقش تعیین کننده در پیشرفت شما دارد. در نتیجه انتخاب مربی با سلیقه در تناسب اندام بسیار تاثیر گذار است چرا که معیار فیتنس و تناسب اندام از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

در نهایت به نظرتون بدنسازی میتونه باعث کوتاهی قد بشه؟!

2 دیدگاه دربارهٔ «تفاوت فیتنس و بدن سازی در چیست؟»

  1. خیلی ممنون عالی بود
    ببخشید آقای قسمتی, اگر با بادی بیلدینگ نمیشه در مدلینگ موفق شد؟ آخه فیتنس مثل بادی بیلدینگ بدن رو جذاب نشون نمیده!

    و اینکه آقای قسمتی چقدر زمان میبره تا حجم عضلات بدن رو بشه تا حد نرمالی بالا برد؟

    1. درود بر شما دوست عزیز پیشنهاد می کنیم ویدیو های شماره 33 و 140 و 165 و 205 و 206 و 207 و 211 و 240 و 247 و 266 و 271 و 274 و 275 و 280 و 288 امین قسمتی در یوتیوب را ببینید تا به همه پرسش های شما در این زمینه پاسخ داده شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *