ورود / عضویت

تاثیر فیناستراید بر ریزش مو

تاثیر فیناستراید بر ریزش مو

این مطلب درباره قرص فیناستراید است.

همانطور که می دانید فرآیند ریزش مو یک روند یک شبه نیست! ممکن است در ابتدا متوجه ریزش موهایتان بشوید و آهسته آهسته موهایتان شروع به نازک شدن و ریزش بیشتر و در کل بدتر شدن کند.

یک سطل قهوه ای رنگ آب را در نظر بگیرید که مقداری آب داخل آن است و کف ظرف به هر دلیلی سوراخ شده است و آب از کف آن به بیرون می ریزد.حالا شما برای آنکه هدر رفتن آب را متوقف کنید، نباید دوباره در سطل آب بریزید و اگر این کار را بکنید، کار بیهوده ای را انجام داده اید و انرژی شما بیهوده هدر رفته است درست است؟ ریزش مو نیز همین حالت را دارد! وقتی موهایتان شروع به ریزش می کند، مثل این است که ظرف شما سوراخ شده است و کار عقلانی این است که جلوی ریزش آب را بگیرید.

قرص فیناستراید به همین دلیل به تولید رسیده است که بتواند جلوی ریزش مو را بگیرد.اما برخی از افراد انتظارات عجیب و غریبی از یک قرص دارند و منتظرند تا مثلا یک هفته ای یا یک ماهه به نتیجه ای که می خواهند برسند. اما قبل از استفاده از فیناستراید یا ماینوکسیدیل باید بدانید که اصلا شما در کدام مرحله از ریزش مو هستید؟ مثلا اول باید دلیل ریزش موهایتان را بفهمید، سپس سعی کنید آن را حل کنید و در مرحله بعدی به سراغ بازیابی موهای از دست رفتتان باشید!

عملکرد قرص فیناستراید بر روی تستسترون

تستسترون در بدن به یک ماده دیگر به نام DHT (دی هیدرو تستسترون) تبدیل می شود و این تبدیل نوعی آنزیم را به وجود می آورد به نام (5Ar) یا فایو آلفا ریداکتاز که باعث تبدیل شدن تستسترون به DHT می شود. باور غلط بسیاری از افراد این است که قرص فیناستراید باعث بلاک کردن DHT می شود در صورتی که فیناستراید کاری با DHT ندارد و اثر خودش را روی آنزیم 5Ar می گذراد و آن را مختل می کند.مسلما وقتی آنزیم مختل شود، تستسرون کمتر به DHT تبدیل می شود و ناخودآگاه سطح DHT کمتر می شود چون کمتر تولید می شود!

مدل آکادمی
روند تبدیل تستسترون به دی اچی تی

کم شدن دی اچ تی به وسیله قرص فیناستراید و کاهش ریزش مو

در نهایت قرص فیناستراید می تواند تا 2/3 سطح دی اچ تی بدن شما را کمتر کند.وقتی سطح DHT کاشه میابد، بنابراین سطح آن در فولیکول مو نیز کاهش میابد پس ریزش مو قطع یا کم خواهد شد.استفاده از فیناستراید اتفاقات هورمونی دیگری هم به دنبال می آورد.

فرض کنید وقتی تستسترون کمتری به دی اچ تی تبدیل می شود، پس مقدار در دسترس تستسترون بیشتر است، بنابراین طبق تحقیقات سطح تستسترون با مصرف فیناستراید تا 10% می تواند افزایش داشته باشد.

پس اگر فیناستراید مصرف کنم موهایم دیگر نمیریزد؟

هر انسان مانند اثر انگشت خود، خصوصیات فیزیکی و بدنی منحصر به فردی دارد.ممکن است شما با خوردن فیناستراید مشاهده کنید ریزش مویتان کمتر شده است و برادرتان از خوردن آن هیچ نتیجه ای نگیرد! در واقع ژنتیک هر فرد منحصر به فرد خود او است.

اما فیناستراید حدود 30 سال است که به تولید، مصرف و آزمایش رسیده است.

تحقیقات در باره اثربخشی فیناستراید بر ریزش موی سر (سال اول)

به عده ای که دچار ریزش مو شده اند قرص فیناستراید داده شده است که دوز آن 1mg (یک میلی گرم) و به مدت 3 روز در هفته بوده است.این افراد یک سال تحت درمان با این قرص بوده اند.

بعد از یک سال حدود 86% این افراد ریزش موی بیشتری نسبت به زمان قبل از مصرف این قرص نداشته اند (به بیان دیگر، ریزش موهایشان قطع شده است).

حدود 14% از این افراد نسبت به فیناستراید واکنش خوبی نشان نداده اند و الگوی ریزش موهای سرشان روند رو به پسرفت داشته است.

بنابراین هیچکس نمی تواند به شما بگوید که شما جزء 86% هستید یا 14% !

تحقیقات در سال دوم

افرادی که در دسته 86% قرار گرفتند در سال دوم کاهش یافتند و این عدد به 82% رسید! به این معنا که کسانی که در این دسته قرار گرفتند و ریزش موی سرشان کاهش یافته بود کاهش یافتند و جواب دهی فیناستراید روی موهای سرشان کمتر شد.

تحقیقات در سال پنجم

در سال پنجم تحقیقات عدد 82% سال دوم به عدد 67% رسید (باز هم 5 درصد کاهش) !

پس آیا مصرف فیناستراید بی فایده است؟

اگر توقع معجزه از آن را داشته باشید بله! اما تحقیقات نشان می دهد روند استفاده از فیناستراید و اثر بخشی آن بسیار قابل تامل است چرا که حتی با وجود کمتر شدن اثر بخشی آن، هنوز هم 67 درصد از افرادی که به سمت کچلی و ریزش موی سر می رفتند را از آن نجات داده است و این عدد عدد بزرگی است!

آیا راجع به پوست های پرتقالی چیزی می دانید؟ شاید در آینده با این چالش رو به رو شوید!

پوست پرتقالی چیست و چطور می توانم آن را خانگی درمان کنم؟

تا کی باید برای ریزش موهایم فیناستراید را مصرف کنم؟

تا زمانی که به موهایتان اهمیت می دهید! این قرص مانند آنتی بیوتیک ها نیست که تاثیرش را دو هفته ای روی موهایتان بگذارد.پس تا زمانی که دوست ندارید کچل شوید به مصرف آن ادامه دهید!

من پسری 27 ساله هستم و موهایم در حال ریزش است، آیا فیناستراید مصرف کنم؟

بسیاری از افراد دلایل شخصی خودشان را برای استفاده از فیناستراید دارند. گروهی از آن ها هنوز موهایشان برایشان اهمیت دارد و در سنین جوانی نمی خواهند به ظاهرشان صدمه ای وارد شود بنابراین می توانند تا هر سنی که دغدغه هایشان بزرگتر از موهایشان باشد آن را مصرف کنند.

در آقایان جوان داشتن مو در هنگام ازدواج از اهمیت بالایی برخوردار است.بنابراین می توانید این قرص را تا 40، 50 و یا هر سنی که دوست ندارید موهایتان بریزد مصرف کنید.

آیا فیناستراید برای درمان هر نوع ریزش موی سر موثر است؟

فیناستراید تنهای برای ریزش موهای سر به شکل الگوهای مردانه است.به این معنی که اگر ریزش موهای سرتان به دلیل مشکلات تیروئید، کم خونی و یا عوامل دیگر باشد، ابتدا باید همان مشکلات را برای درمان حل بکنند.

الگوی ریزش موی مردانه و طاسی سر
الگوی ریزش موی مردانه و طاسی سر

شاید دلیل ریزش موهای سرتان دلیلی به جز ژنتیک باشد.مطلب زیر بسیار به دردتان می خورد!

درمان قطعی و خانگی ریزش مو با آب پیاز

اگر فیناستراید سطح تستسترون را افزایش می دهید، پس برای بدنسازی آن را مصرف می کنم!!!

در گفته ها به این نکته اشاره شد که مصرف فیناستراید می تواند به دلیل مکانیزم عملکرد آن تا ده درصد سطح تستسترون بدن را افزایش دهد.بنابریان از آن برای عضله سازی در بدنسازی استفاده می کنم!

به این دوستان باید گفت که افزایش تستسترون با مصرف این قرص از یک طرف محسوس و قابل توجه نیست و از طرفی دیگر ممکن است در اثر کمبود DHT مشکلاتی نیز برای ورزش کردن و بدنسازی شما پیش بیاید.بنابراین این قرص ارزشی برای بدنسازی ندارد!

معرفی یکی از بهترین مکمل های بدنسازی + شرح باور های غلطی درباره آن از زبان امین قسمتی

همه آنچیزی که درباره مکمل BCAA باید بدانید

عوارض مصرف قرص فیناستراید

در خصوص معایب استفاده از فیناستراید نیز سوالاتی مطرح می شود.در وحله اول باید بگوییم که این دارو داروی بسیار امنی است و گزارش جدی از عوارض ناشی از آن هنوز مشاهده نشده است (در طی این 35 سال).

از طرفی فیناستراید تداخل دارویی با هیچ داروی دیگری ندارد و اگر یک فرد تحت درمان هر نوع دارویی باشد، می تواند از فیناستراید هم استفاده نماید.در نهایت اگر قصد مصرف فیناستراید را دارید، لطفا به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

حداقل یک بار به مدل شدن یا بازیگر شدن فکر کرده اید درست است؟ حتی با موهای کم پشت می توانید مدل موفقی شوید! مطلب زیر را از دست ندهید!

برای مدل شدن از کجا باید شروع کرد؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *